Artikel 1: Definities

In deze algemene voorwaarden wordt verstaan onder:

  1. Opdrachtnemer: Kuipers Natuursteenonderhoud, gevestigd te (2518 VH) ‘s-Gravenhage aan de Van
    Diemenstraat 196 A, ingeschreven bij de Kamer van Koophandel als Kuipers Schoonmaak onder nummer
    63433699 en rechtsgeldig vertegenwoordigd door de heer S. Kuipers.
  2. Opdrachtgever: de natuurlijke persoon of rechtspersoon die aan opdrachtnemer opdracht heeft gegeven tot
    het verrichten van werkzaamheden dan wel het leveren van zaken.
  3. Werkzaamheden: alle werkzaamheden met betrekking tot het leveren van natuursteen alsmede het leggen,
    schuren, polijsten en impregneren van natuursteen, het storten van ondervloeren of terrazzo en het schuren
    en polijsten van terrazzo. Het voorgaande geldt in de ruimste zin van het woord.
  4. Bescheiden: alle door partijen aan elkaar ter beschikking gestelde goederen, waaronder stukken of
    gegevensdragers, alsmede alle in het kader van de uitvoering van de opdracht door opdrachtnemer
    vervaardigde goederen, waaronder stukken of gegevensdragers.
  5. Overeenkomst: elke schriftelijke afspraak tussen opdrachtgever en opdrachtnemer tot het verrichten van
    werkzaamheden dan wel het leveren zaken door opdrachtnemer ten behoeve van opdrachtgever.
  6. Partijen: opdrachtgever en opdrachtnemer gezamenlijk.

Artikel 2: Toepasselijkheid

  1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen, offertes en overeenkomsten welke
    door opdrachtnemer binnen het kader van de uitvoering van de werkzaamheden worden aangegaan.
  2. Afwijkingen van deze algemene voorwaarden zijn slechts geldig, indien en voor zover zij schriftelijk tussen
    opdrachtgever en opdrachtnemer zijn overeengekomen.
  3. Indien opdrachtgever algemene voorwaarden hanteert en daarnaar verwijst, wordt toepasselijkheid daarvan
    hierbij uitdrukkelijk van de hand gewezen. Met de onderhavige voorwaarden strijdige algemene
    voorwaarden worden door opdrachtnemer niet geaccepteerd.
  4. Indien enige bepaling, deel uitmakend van deze algemene voorwaarden of van de vereenkomst, nietig zou
    zijn of vernietigd wordt, zal alleen de betreffende bepaling niet van toepassing zijn. Alle andere bepalingen
    blijven geldig en zal de betreffende bepaling in overleg tussen partijen onverwijld worden vervangen door
    een bepaling die de strekking van de oorspronkelijke bepaling zoveel mogelijk benadert.
  5. Indien Opdrachtnemer op enig moment nalaat nakoming te verlangen van hetgeen partijen zijn
    overeengekomen, laat dit onverlet het recht van Opdrachtnemer op een later tijdstip alsnog nakoming te
    verlangen.
  6. Deze algemene voorwaarden zijn eveneens van toepassing op uit de overeenkomst voortgekomen
    nabestellingen c.q. deelbestellingen.
  7. Indien Opdrachtnemer deze algemene voorwaarden al meerdere keren aan Opdrachtgever ter hand heeft
    gesteld behoeft Opdrachtnemer de algemene voorwaarden niet telkens opnieuw ter hand te stellen om deze
    bij volgende overeenkomsten van toepassing te laten zijn.

Artikel 3: Totstandkoming Overeenkomsten

  1. De overeenkomst komt tot stand nadat Opdrachtgever de door Opdrachtnemer gedane aanbieding heeft
    geaccepteerd, ook indien deze acceptatie op ondergeschikte punten afwijkt van de aanbieding. Wanneer de
    acceptatie van Opdrachtgever echter op wezenlijke punten afwijkt van de aanbieding, komt de
    overeenkomst eerst tot stand indien Opdrachtnemer uitdrukkelijk schriftelijk met deze afwijkingen heeft
    ingestemd.
  2. Indien Opdrachtgever, zonder daaraan voorafgaande aanbieding, aan Opdrachtnemer een opdracht
    verstrekt c.q. een order plaatst, is Opdrachtnemer eerst aan deze opdracht c.q. order gebonden nadat zij
    deze schriftelijk aan Opdrachtgever heeft bevestigd.
  3. Opdrachtnemer is eerst gebonden aan mondelinge afspraken nadat zij deze schriftelijk aan Opdrachtgever
    heeft bevestigd of zodra Opdrachtnemer - zonder tegenwerping van Opdrachtgever - met de uitvoering van
    deze afspraken is begonnen.
  4. Aanvullingen of wijzigingen op de algemene voorwaarden c.q. op de overeenkomst binden Opdrachtnemer
    eerst nadat deze schriftelijk aan Opdrachtgever zijn bevestigd.

Artikel 4: Aanbiedingen / offertes / prijzen

  1. Alle aanbiedingen c.q. offertes van Opdrachtnemer zijn vrijblijvend, tenzij ze een termijn voor aanvaarding
    bevatten. Indien een aanbieding c.q. offerte een vrijblijvend aanbod bevat en dit aanbod wordt door
    Opdrachtgever aanvaard, dan heeft Opdrachtnemer het recht het aanbod uiterlijk binnen 2 werkdagen na
    ontvangst van de aanvaarding te herroepen. 
  2. De in de aanbiedingen, offertes, prijslijsten e.d. vermelde prijzen zijn exclusief BTW en eventuele kosten,
    zoals transportkosten, administratiekosten en declaraties van ingeschakelde derden.
  3. Een samengestelde prijsopgave verplicht Opdrachtnemer niet tot levering van een deel van het in deze
    prijsopgave opgenomen aanbod tegen een overeenkomstig deel van de prijs.
  4. Indien het aanbod is gebaseerd op door Opdrachtgever verstrekte gegevens en deze gegevens onjuist of
    onvolledig blijken te zijn dan wel naderhand wijzigen, is Opdrachtnemer gerechtigd de in het aanbod
    vermelde prijzen en/of levertermijnen aan te passen.
  5. Aanbiedingen, offertes en prijzen gelden niet automatisch voor nabestellingen of nieuwe opdrachten.
  6. Getoonde en/of verstrekte monsters alsmede andere omschrijvingen in brochures, promotiemateriaal en/of op
    de website van Opdrachtnemer zijn zo nauwkeurig mogelijk, maar gelden slechts ter aanduiding. Hieraan kan
    Opdrachtgever geen rechten ontlenen. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor kennelijke druk- en typfouten
    of kennelijke verschrijvingen.
  7. Indien zich tussen de datum van het sluiten van de overeenkomst en de uitvoering hiervan voor de
    gebruiker(kost)prijsverhogende omstandigheden voordoen als gevolg van wet- en regelgeving,
    valutaschommelingen, prijswijzigingen bij de door Opdrachtnemer ingeschakelde derden of toeleveranciers of
    wijzigingen in de prijzen van de benodigde materialen, onderdelen e.d., is Opdrachtnemer gerechtigd de
    overeengekomen prijs dienovereenkomstig te verhogen en aan Opdrachtgever in rekening te brengen.

Artikel 5: Tarieven werkzaamheden / meerwerk

  1. Partijen kunnen bij het tot stand komen van de overeenkomst een vaste prijs of een vast uurtarief voor de te
    verrichten werkzaamheden overeenkomen. Deze tarieven zijn exclusief BTW en eventuele kosten.
  2. Indien er vooraf schriftelijk geen vaste prijs of vast uurtarief tussen partijen is overeengekomen, zal de
    verschuldigde prijs worden vastgesteld op grond van het werkelijke aantal bestede uren en het voor
    Opdrachtnemer gebruikelijke uurtarief alsmede op grond van de door Opdrachtnemer gemaakte
    materiaalkosten.
  3. Opdrachtgever kan voor of bij het sluiten van de overeenkomst opgave verlangen van de prijs van de
    werkzaamheden, alsmede van een indicatie van de termijn waarbinnen de werkzaamheden zullen worden
    uitgevoerd.
  4. Opdrachtnemer is gerechtigd een (tussentijds) voorschot op de nog te maken kosten te vragen.
  5. Opdrachtnemer heeft het recht vóór aanvang van de werkzaamheden en tussentijds de uitvoering van zijn
    werkzaamheden op te schorten totdat opdrachtgever een door opdrachtnemer in redelijkheid vast te stellen
    voorschot voor de te verrichten werkzaamheden heeft betaald, dan wel daarvoor zekerheid heeft verstrekt.
  6. Indien Opdrachtnemer een vast tarief met opdrachtgever is overeengekomen, is opdrachtnemer niettemin
    gerechtigd tot verhoging van dit tarief wanneer tijdens de uitvoering van de werkzaamheden blijkt, dat de
    oorspronkelijk overeengekomen dan wel verwachte hoeveelheid werk in zodanige mate onvoldoende werd
    ingeschat bij het sluiten van de overeenkomst, en zulks niet toerekenbaar is aan Opdrachtnemer, dat in
    redelijkheid niet van Opdrachtnemer kan worden gevergd dat zij de overeengekomen werkzaamheden
    verricht tegen het oorspronkelijk overeengekomen tarief.
    Opdrachtnemer is gerechtigd prijsafwijkingen van minder dan 10% van de bij benadering opgegeven prijs
    door te belasten aan Opdrachtgever, zonder Opdrachtgever hieraan voorafgaand op de hoogte te stellen
    hiervan. Er is pas sprake van meerwerk, indien de prijsafwijking meer dan 10% van de bij benadering
    opgegeven prijs bedraagt. In dat geval is Opdrachtnemer gerechtigd de meerprijs aan Opdrachtgever in
    rekening te brengen, nadat zij Opdrachtgever hiervan op de hoogte heeft gesteld.

Artikel 6: Verplichtingen van Opdrachtgever

  1. Opdrachtgever dient ervoor te zorgdragen dat:
    a. de eventueel voor de uitvoering van de overeenkomst benodigde gegevens tijdig en in de door
    Opdrachtnemer gewenste vorm aan Opdrachtnemer ter beschikking worden gesteld;
    b. de zaken waaraan Opdrachtnemer werkzaamheden dient te verrichten op het overeengekomen tijdstip
    aan Opdrachtnemer ter beschikking worden gesteld;
    c. opdrachtnemer toegang heeft tot het pand dan wel de ruimte in welke zij de werkzaamheden dient uit te
    voeren.
  2. Opdrachtgever draagt er zorg voor, dat de te verstrekken gegevens juist en volledig zijn, ook indien deze
    van derden afkomstig zijn. Opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer voor de gevolgen voortvloeiend uit het
    niet juist en/of onvolledig zijn van de gegevens.
  3. Opdrachtgever is gehouden Opdrachtnemer onverwijld te informeren omtrent feiten en omstandigheden die
    in verband met het afsluiten en verdere uitvoering van de overeenkomst van belang kunnen zijn.
  4. Opdrachtnemer zal de door Opdrachtgever verstrekte gegevens vertrouwelijk behandelen en niet zonder
    toestemming van Opdrachtgever aan derden verstrekken.
  5. Het risico van de zaken die zich vanwege de uit te voeren werkzaamheden onder het beheer van
    Opdrachtnemer bevinden, blijft bij Opdrachtgever berusten. Opdrachtgever is verplicht de zaken, die zich ter
    bewerking c.q. herstel onder het beheer van Opdrachtnemer bevinden, adequaat verzekerd te hebben en te
    houden.
  6. Indien niet tijdig aan de in dit artikel genoemde verplichtingen is voldaan, is Opdrachtnemer gerechtigd de
    uitvoering van de overeenkomst op te schorten tot het moment dat Opdrachtgever wel aan deze
    verplichtingen heeft voldaan. De kosten in verband met de opgelopen vertraging dan wel de kosten voor het
    verrichten van extra werkzaamheden dan wel de overige hieruit voortvloeiende gevolgen zijn voor rekening
    en risico van Opdrachtgever.

Artikel 7: Uitvoering

  1. Opdrachtnemer bepaalt de wijze waarop en door welke perso(o)n(en) de overeenkomst wordt uitgevoerd.
    Opdrachtnemer zal zo mogelijk rekening houden met tijdig verstrekte en verantwoorde aanwijzingen van
    opdrachtgever omtrent de uitvoering van de overeenkomst.
  2. Opdrachtnemer zal de werkzaamheden naar beste vermogen en als een zorgvuldig handelend
    beroepsbeoefenaar uitvoeren.
  3. Opdrachtnemer heeft het recht (een deel van) de werkzaamheden, zonder kennisgeving aan en
    uitdrukkelijke toestemming van opdrachtgever, te laten verrichten door een door Opdrachtnemer aan te
    wijzen persoon of derde, indien zulks naar het oordeel van Opdrachtnemer wenselijk is.
  4. Opdrachtnemer houdt Opdrachtgever op de hoogte van haar werkzaamheden ter uitvoering van de
    opdracht en stelt hem onverwijld in kennis van de voltooiing van de opdracht, indien Opdrachtgever daarvan
    onkundig is.
  5. Indien tijdens de duur van de overeenkomst werkzaamheden worden verricht ten behoeve van het beroep
    of bedrijf van Opdrachtgever welke niet vallen onder de werkzaamheden waarop de overeenkomst
    betrekking heeft, worden deze werkzaamheden op grond van afzonderlijke overeenkomsten geacht te zijn
    verricht.
  6. Eventueel in de overeenkomst bepaalde termijnen waarbinnen de werkzaamheden moeten worden
    uitgevoerd, gelden slechts bij benadering en niet als fatale termijnen. Overschrijding van een dergelijke
    termijn levert dan ook geen toerekenbare tekortkoming van Opdrachtnemer en mitsdien geen grond voor
    ontbinding van de overeenkomst op.

Artikel 8: Levering / leveringstermijnen

  1. Overeengekomen leverings- en/of uitvoeringstermijnen kunnen nimmer worden beschouwd als fatale
    termijnen. Indien Opdrachtnemer haar verplichtingen uit de overeenkomst niet of niet tijdig nakomt, dient zij
    door Opdrachtgever schriftelijk in gebreke te worden gesteld waarbij aan haar nog een redelijke termijn
    gegund wordt om haar verplichtingen alsnog na te komen.
  2. Opdrachtnemer is gerechtigd tot levering en/of uitvoering in gedeelten waarbij zij iedere deellevering of fase
    afzonderlijk kan factureren.
  3. Het risico betreffende de geleverde zaken gaat over op Opdrachtgever op het moment van levering. Onder
    het moment van levering wordt in deze algemene voorwaarden verstaan: het moment waarop de te leveren
    zaken het pand of het magazijn van Opdrachtnemer verlaten of het moment waarop Opdrachtnemer aan
    Opdrachtgever heeft meegedeeld dat deze zaken door hem kunnen worden afgehaald.
  4. Verzending en/of transport van de bestelde zaken geschiedt op een door Opdrachtnemer te bepalen wijze,
    maar voor rekening en risico van Opdrachtgever. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor enige schade,
    van welke aard dan ook - al dan niet aan de zaken zelf - die verband houdt met de verzending en/of het
    transport. Bepalingen opgenomen in de algemene voorwaarden van de vervoerder doen geen afbreuk aan
    het in dit lid bepaalde.
  5. Indien het wegens een oorzaak gelegen in de risicosfeer van Opdrachtgever niet mogelijk blijkt de bestelde
    zaken aan Opdrachtgever te leveren of indien de zaken niet worden afgehaald, is Opdrachtnemer
    gerechtigd de zaken voor rekening en risico van Opdrachtgever terug te laten bezorgen en op te slaan.
    Tenzij Opdrachtnemer uitdrukkelijk schriftelijk een andere termijn heeft gesteld, dient Opdrachtgever
    Opdrachtnemer binnen 1 maand na kennisgeving van de opslag in staat te stellen de zaken alsnog te
    leveren c.q. dient Opdrachtgever deze alsnog op te halen.
  6. Indien Opdrachtgever ook na verloop van de in lid 5 van dit artikel vermelde termijn in gebreke blijft aan zijn
    afnameverplichtingen te voldoen, is hij per direct in verzuim, zonder dat hieraan voorafgaand een
    ingebrekestelling vereist is. Opdrachtnemer heeft dan het recht de overeenkomst met onmiddellijke ingang,
    zonder rechterlijke tussenkomt middels een schriftelijke verklaring, geheel of gedeeltelijk te ontbinden en de
    zaken aan derden te verkopen. Een en ander zonder dat hieruit voor Opdrachtnemer een verplichting tot
    vergoeding van schade, kosten en rente voortvloeit.
  7. Het voorafgaande laat de verplichting van Opdrachtgever tot vergoeding van eventuele (opslag) kosten,
    vertragingsschade, winstderving of andere schade onverlet. 
  8. Opdrachtnemer kan niet eerder verplicht worden met de levering van de zaken te beginnen, dan nadat zij
    de eventueel overeengekomen (vooruit)betaling heeft ontvangen. Bij hierdoor ontstane vertragingen, zullen
    de opgegeven leveringstermijnen naar evenredigheid worden bijgesteld.

Artikel 9: Reclames en retourzendingen

  1. Opdrachtgever is verplicht direct bij het in ontvangst nemen van geleverde zaken tot controle ervan over te
    gaan. Eventuele zichtbare defecten, fouten, onvolkomenheden, gebreken en/of afwijkingen in aantallen,
    dienen te worden aangetekend op de vrachtbrief of de begeleidingsbon en onmiddellijk, maar uiterlijk
    binnen 8 uur na ontvangst van de zaken, aan Opdrachtnemer te worden gemeld.
  2. Overige reclames - waaronder die met betrekking tot uitgevoerde werkzaamheden - dienen per
    aangetekend schrijven direct na ontdekking, maar uiterlijk binnen 14 dagen, aan Opdrachtnemer te worden
    gemeld. Alle gevolgen van het niet direct melden zijn voor risico van Opdrachtgever.
  3. Indien bovengemelde reclames niet binnen de daar bedoelde termijnen aan Opdrachtnemer kenbaar zijn
    gemaakt, worden de zaken geacht in goede staat te zijn ontvangen c.q. de werkzaamheden correct te zijn
    uitgevoerd.
  4. Reclames schorten de betalingsverplichting van Opdrachtgever niet op, behoudens indien er sprake is van
    consumentenkoop.
  5. Opdrachtnemer dient in staat te worden gesteld de klacht te onderzoeken. Indien voor het onderzoek naar
    de klacht retourzending noodzakelijk blijkt, geschiedt die slechts voor rekening en risico van Opdrachtnemer
    indien laatstgenoemde daarmee vooraf haar uitdrukkelijke schriftelijke instemming heeft betuigd.
  6. In alle gevallen geschiedt retourzending op een door Opdrachtnemer te bepalen wijze en in de originele
    verpakking of emballage.
  7. Indien Opdrachtgever wegens een oorzaak gelegen in de risicosfeer van Opdrachtgever de zaken retour
    zendt aan Opdrachtnemer, is Opdrachtnemer gerechtigd 15% van de factuurwaarde van deze zaken als
    “handling kosten” in rekening te brengen.
  8. Indien de zaken na aflevering van aard en/of samenstelling zijn veranderd, geheel of gedeeltelijk zijn be- of
    verwerkt, beschadigd of overgepakt, vervalt elk recht op reclame.
  9. Enkel indien er sprake is van consumentenkoop op afstand heeft Opdrachtgever het recht om de
    koopovereenkomst te herroepen binnen 14 dagen na ontvangst van het materiaal of product, welke termijn
    ingaat op de dag na ontvangst.

Artikel 10: Garanties

  1. Opdrachtnemer zal er voor zorgen dat de overeengekomen leveringen en/of werkzaamheden naar behoren
    en conform de in haar branche geldende normen worden uitgevoerd, maar geeft ten aanzien van deze
    leveringen en/of werkzaamheden nooit een verdergaande garantie dan zoals uitdrukkelijk tussen partijen
    werd overeengekomen.
  2. Opdrachtnemer staat gedurende de garantietermijn in voor de gebruikelijke normale kwaliteit en
    deugdelijkheid van het geleverde. Indien geen expliciete garantietermijn is overeengekomen, geldt een
    termijn van 12 maanden na levering.
  3. Indien voor de door Opdrachtnemer geleverde zaken door de fabrikant of leverancier een garantie is
    afgegeven, zal die garantie op gelijke wijze tussen partijen gelden.
  4. Garanties worden slechts verstrekt aan Opdrachtgever en zijn niet overdraagbaar aan derden.
  5. De tenuitvoerlegging van garanties wordt opgeschort tot het moment dat Opdrachtgever aan al zijn
    betalingsverplichtingen met betrekking tot de betreffende zaken c.q. werken aan Opdrachtnemer heeft
    voldaan.
  6. Opdrachtnemer garandeert niet en wordt nimmer geacht te hebben gegarandeerd dat de geleverde zaken
    geschikt zijn voor het doel waarvoor Opdrachtgever deze wenst te bewerken, verwerken, doen gebruiken of
    gebruikt, tenzij zij dit uitdrukkelijk schriftelijk aan Opdrachtgever heeft bevestigd.
  7. Ingeval door Opdrachtgever terecht een beroep wordt gedaan op de garantiebepalingen, zal
    Opdrachtnemer kosteloos zorg dragen voor herstel of vervanging van de zaak c.q. het alsnog op de juiste
    wijze uitvoeren van de overeengekomen werkzaamheden dan wel voor restitutie van of een reductie op de
    overeengekomen prijs voor de zaken en/of de werkzaamheden zorgdragen. Een en ander ter keuze van
    Opdrachtnemer. Indien er sprake is van bijkomende schade, gelden hiervoor de bepalingen van het in deze
    algemene voorwaarden opgenomen aansprakelijkheidsartikel.

Artikel 11: Aansprakelijkheid

  1. Buiten de expliciet overeengekomen dan wel door Opdrachtnemer gegeven garanties aanvaardt
    Opdrachtnemer, behoudens dwingendrechtelijke bepalingen, enkel aansprakelijkheid bij een aan haar
    toerekenbare tekortkoming voor directe schade. 
  2. Iedere aansprakelijkheid van Opdrachtnemer voor gevolgschade, zoals bedrijfsschade, winstderving en/of
    geleden verlies, vertragingsschade en/of personen- of letselschade, is uitdrukkelijk uitgesloten.
  3. Opdrachtnemer is nimmer aansprakelijk voor door haar ingeschakelde hulppersonen en/of andere derden of
    voor door derden geleden schade. Opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer voor alle aanspraken van
    derden.
  4. Opdrachtgever zal personeelsleden van Opdrachtnemer of door Opdrachtnemer ingeschakelde derden
    nimmer aanspreken.
  5. Opdrachtgever is gehouden al die maatregelen te nemen die noodzakelijk zijn ter voorkoming of beperking
    van de schade.
  6. Indien opdrachtnemer bij de uitvoering van de werkzaamheden een voor Opdrachtgever kenbare vergissing
    of fout maakt, is deze gehouden Opdrachtnemer daarvan in kennis te stellen onmiddellijk nadat hij de
    vergissing had ontdekt of had kunnen ontdekken. Indien hij nalaat die vergissing bij Opdrachtnemer te
    melden, is deze voor de schade niet aansprakelijk.
  7. Opdrachtnemer heeft te allen tijde het recht, indien en voor zover mogelijk, de schade van Opdrachtgever
    ongedaan te maken of te beperken door herstel of verbetering van de opdracht.
  8. Indien Opdrachtnemer aansprakelijk is voor door Opdrachtgever geleden schade, is de
    schadevergoedingsplicht van Opdrachtnemer te allen tijde beperkt tot maximaal het bedrag dat door haar
    assuradeur in het voorkomende geval wordt uitgekeerd. Ingeval de assuradeur van Opdrachtnemer niet
    uitkeert of de schade niet onder een door Opdrachtnemer gesloten verzekering valt, is de
    schadevergoedingsplicht van Opdrachtnemer beperkt tot maximaal het gefactureerde of nog te factureren
    bedrag voor de geleverde zaken en/of de verrichte werkzaamheden.
  9. Een vordering tot vergoeding van schade dient uiterlijk binnen twee maanden nadat Opdrachtgever de
    schade heeft ontdekt of redelijkerwijze had kunnen ontdekken, bij Opdrachtnemer te zijn ingediend, bij
    gebreke waarvan het recht op schadevergoeding vervalt.
  10. Opdrachtgever kan geen beroep doen op de toepasselijke garantie, noch Opdrachtnemer aansprakelijk
    stellen voor door hem of derden geleden schade, indien de schade is ontstaan door:
    a. ondeskundig, onjuist of oneigenlijk gebruik of gebruik in strijd met de bestemming van het geleverde of
    de door of namens Opdrachtnemer verstrekte instructies, adviezen, gebruiksaanwijzingen,
    onderhoudsvoorschriften, garantiebepalingen e.d.;
    b. ondeskundige bewaring (opslag) of onvoldoende, slecht of niet tijdig onderhoud;
    c. fouten of onvolledigheden in de door of namens Opdrachtgever aan Opdrachtnemer verstrekte of
    voorgeschreven gegevens, bescheiden, informatie of materialen;
    d. aanwijzingen of instructies van of namens Opdrachtgever;
    e. dat door of namens Opdrachtgever reparaties c.q. overige werkzaamheden of bewerkingen aan het
    geleverde zijn uitgevoerd, zonder uitdrukkelijke voorafgaande toestemming van Opdrachtnemer;
    f. een langere levertijd dan wel uitvoeringstermijn dan oorspronkelijk voorzien, ongeacht welke oorzaak
    daaraan ten grondslag ligt;
    g. intensief gebruik van gelegde of bewerkte ondervloer, natuursteen of terrazzo direct na uitvoering van de
    werkzaamheden in strijd met de voorschriften van Opdrachtnemer;
    h. kleurverschil dat mogelijk kan optreden na het schuren, polijsten en/of impregneren van natuursteen dan
    wel terrazzo.
    i. te diep in de natuursteen getrokken vlekken of vlekken die van onderaf in de steen zijn getrokken, welke
    door de werkzaamheden van Opdrachtnemer niet verwijderd kunnen worden;
    j. het betreden van een nog niet voldoende uitgeharde (onder)vloer of terrazzo door Opdrachtgever;
    h. kleurverschil en verschil in grootte van de steentjes, alsmede kleurverschil in het cement van een
    terrazzo vloer.
  11. Opdrachtgever is in de gevallen als opgesomd in het voorgaande lid van dit artikel volledig aansprakelijk
    voor alle hieruit voortvloeiende schade en vrijwaart Opdrachtnemer uitdrukkelijk voor alle aanspraken van
    derden tot vergoeding van deze schade.
  12. De in dit artikel opgenomen beperkingen van de aansprakelijkheid gelden niet indien de schade te wijten is
    aan opzet en/of bewuste roekeloosheid van Opdrachtnemer of diens leidinggevend personeel op
    directieniveau of indien dwingendrechtelijke wettelijke bepalingen zich hiertegen verzetten. Uitsluitend in
    deze gevallen zal Opdrachtnemer Opdrachtgever vrijwaren voor eventuele aanspraken van derden jegens
    Opdrachtgever.

Artikel 12: Betaling

  1. Opdrachtnemer is te allen tijde gerechtigd om contante betaling of (gedeeltelijke) vooruitbetaling of enige
    andere zekerheid voor betaling van Opdrachtgever te verlangen.
  2. Indien partijen een overeenkomst hebben gesloten, waarbij levering binnen 4 dagen zal plaatsvinden, dient
    volledige betaling voorafgaand aan levering te geschieden. Levering door Opdrachtnemer zal pas
    plaatsvinden, nadat het volledige door Opdrachtgever te betalen bedrag door Opdrachtnemer is ontvangen. 
  3. Indien betaling na factuur is overeengekomen, dient betaling binnen een vervaltermijn van 14 dagen na de
    factuurdatum te geschieden, tenzij partijen uitdrukkelijk schriftelijk anders zijn overeengekomen. Daarbij
    staat de juistheid van een factuur vast indien Opdrachtgever niet binnen deze betaaltermijn bezwaar heeft
    gemaakt.
  4. Indien een factuur na het verstrijken van de in lid 2 en 3 bedoelde termijn niet volledig is betaald, is
    Opdrachtgever van rechtswege in verzuim en is deze, zonder dat een hieraan voorafgaande nadere
    sommatie of ingebrekestelling vereist is, aan Opdrachtnemer wettelijke (handels)rente verschuldigd over de
    hoofdsom vanaf de vervaldag tot aan de dag der algehele voldoening, een en ander onverminderd verdere
    rechten van Opdrachtnemer.
  5. Opdrachtnemer is bij niet tijdige of niet volledige betaling door Opdrachtgever bovendien gerechtigd, zonder
    dat een hieraan voorafgaande nadere sommatie of ingebrekestelling vereist is, aan Opdrachtgever
    (buiten)gerechtelijke incassokosten in rekening te brengen, ook voor zover de daadwerkelijke kosten de
    rechterlijke proceskostenveroordeling overtreffen.
  6. In afwijking van leden 3 en 4 van dit artikel, geldt voor Opdrachtgevers die handelen in de hoedanigheid van
    consument dat zij bij niet tijdige of niet volledige betaling eerst schriftelijk in gebreke worden gesteld, waarbij
    zij worden aangemaand om alsnog binnen een termijn van 14 dagen tot betaling over te gaan alvorens
    aanspraak wordt gemaakt op wettelijke rente en (buiten)gerechtelijke incassokosten. Deze termijn vangt
    aan op de dag na ontvangst van de ingebrekestelling.
  7. De buitengerechtelijke incassokosten over de hoofdsom worden conform het Besluit Buitengerechtelijke
    Incassokosten (BIK) als volgt berekend:
    - over de eerste Euro 2.500,- 15% met minimum van € 40,-, maximum € 375,-
    - over de volgende Euro 2.500,- 10%
    - over de volgende Euro 5.000,- 5%
    - over de volgende Euro 190.000,- 1%
    - over het meerdere boven de Euro 200.000,- 0,5% met maximum van € 6.775,-
  8. Voor de berekening van de buitengerechtelijke incassokosten is Opdrachtnemer gerechtigd na verloop van
    1 jaar de hoofdsom van de vordering te verhogen met de in dat jaar conform lid 3 van dit artikel cumulatief
    opgebouwde vertragingsrente.
  9. Bij uitblijven van volledige betaling door Opdrachtgever, is Opdrachtnemer, behoudens dwingendrechtelijke
    bepalingen, gerechtigd de overeenkomst zonder nadere ingebrekestelling of rechterlijke tussenkomst
    middels een schriftelijke verklaring te ontbinden of haar verplichtingen uit de overeenkomst op te schorten
    totdat de betaling alsnog is geschied dan wel Opdrachtgever hiervoor deugdelijke zekerheid heeft gesteld.
    Voornoemd opschortingsrecht heeft Opdrachtnemer eveneens indien zij al voordat Opdrachtgever in
    verzuim is met de betaling gegronde redenen heeft om aan de kredietwaardigheid van Opdrachtgever te
    twijfelen.
  10. Door Opdrachtgever gedane betalingen zullen door Opdrachtnemer ten eerste in mindering worden
    gebracht op alle verschuldigde rente en kosten en vervolgens op de opeisbare facturen die het langst
    openstaan, tenzij Opdrachtgever bij betaling uitdrukkelijk schriftelijk vermeldt dat de voldoening betrekking
    heeft op een latere factuur.
  11. Opdrachtgever is, behoudens dwingendrechtelijke bepalingen, niet gerechtigd vorderingen van
    Opdrachtnemer te verrekenen met eventuele tegenvorderingen die hij heeft op Opdrachtnemer. Dit geldt
    eveneens indien Opdrachtgever (voorlopige) surseance van betaling aanvraagt of in staat van faillissement
    wordt verklaard.
  12. In geval van een gezamenlijk gegeven opdracht zijn Opdrachtgevers, voor zover de werkzaamheden ten
    behoeve van de gezamenlijke Opdrachtgevers zijn verricht, hoofdelijk aansprakelijk voor de betaling van het
    factuurbedrag.

Artikel 13: Eigendomsvoorbehoud

  1. Opdrachtnemer behoudt zich de eigendom van alle geleverde en nog te leveren zaken voor tot het tijdstip
    waarop Opdrachtgever aan al zijn betalingsverplichtingen jegens Opdrachtnemer heeft voldaan.
  2. De in lid 1 bedoelde betalingsverplichtingen bestaan uit het betalen van de koopprijs van de geleverde en
    nog te leveren zaken, vermeerderd met vorderingen ter zake van verrichte werkzaamheden die met de
    levering verband houden en vorderingen wegens toerekenbaar tekortschieten van Opdrachtgever in de
    nakoming van zijn verplichtingen waaronder het betalen van schadevergoeding, buitengerechtelijke
    incassokosten, rente en eventuele boetes.
  3. Indien het de levering van identieke, niet individualiseerbare zaken betreft, wordt telkens de partij zaken
    behorende bij de oudste facturen geacht als eerste te zijn verkocht. Het eigendomsvoorbehoud berust
    derhalve alsdan in ieder geval te allen tijde op alle geleverde zaken die zich ten tijde van het inroepen van
    het eigendomsvoorbehoud nog in de voorraad, winkel en/of inboedel van Opdrachtgever bevinden.
  4. Zaken waarop een eigendomsvoorbehoud rust, mogen door Opdrachtgever in het kader van de normale
    bedrijfsuitoefening worden doorverkocht mits hij ten aanzien van zijn afnemers eveneens een
    eigendomsvoorbehoud op de geleverde zaken heeft bedongen.
  5. Zolang op de geleverde zaken een eigendomsvoorbehoud rust, is Opdrachtgever niet bevoegd deze zaken
    op enige wijze te verpanden of in de feitelijke macht van een financier te brengen.
  6. Opdrachtgever is verplicht Opdrachtnemer direct schriftelijk te informeren indien derden eigendoms- of
    overige rechten pretenderen te hebben op de zaken waarop een eigendomsvoorbehoud rust.
  7. Opdrachtgever is verplicht om de zaken waarop een eigendomsvoorbehoud rust tot het tijdstip waarop hij
    aan al zijn betalingsverplichtingen jegens Opdrachtnemer heeft voldaan zorgvuldig en als identificeerbaar
    eigendom van Opdrachtnemer te bewaren.
  8. Opdrachtgever dient zorg te dragen voor een zodanige bedrijfsverzekering c.q. inboedelverzekering dat de
    zaken die onder eigendomsvoorbehoud zijn geleverd te allen tijde zijn meeverzekerd en zal Opdrachtnemer
    op diens eerste verzoek inzage verlenen in de verzekeringspolis en de bijbehorende
    premiebetalingsbewijzen.
  9. Indien Opdrachtgever handelt in strijd met de bepalingen van dit artikel of Opdrachtnemer een beroep doet
    op het eigendomsvoorbehoud, is Opdrachtnemer gerechtigd de overeenkomst zonder nadere
    ingebrekestelling middels een schriftelijke verklaring te ontbinden. Een en ander onverminderd het recht van
    Opdrachtnemer op vergoeding van schade, gederfde winst en rente.

Artikel 14: Betalingsonmacht

  1. Onverminderd het bepaalde in de overige artikelen van deze algemene voorwaarden is Opdrachtnemer
    gerechtigd de overeenkomst zonder nadere ingebrekestelling en zonder rechterlijke tussenkomst middels
    een schriftelijke verklaring aan Opdrachtgever te ontbinden, op het tijdstip waarop Opdrachtgever:
    a. in staat van faillissement wordt verklaard of een aanvraag tot zijn faillissement is gedaan;
    b. (voorlopige) surseance van betaling aanvraagt;
    c. door executoriale beslaglegging wordt getroffen;
    d. onder curatele of onder bewind wordt gesteld;
    e. anderszins de beschikkingsbevoegdheid of handelingsbekwaamheid met betrekking tot diens vermogen
    of delen ervan verliest.
  2. Het in lid 1 van dit artikel bepaalde is van toepassing, tenzij de curator of de bewindvoerder de uit de
    overeenkomst voortvloeiende verplichtingen als boedelschuld erkent.
  3. Opdrachtgever is te allen tijde verplicht de curator of bewindvoerder op de hoogte te stellen van de inhoud
    van overeenkomst en deze algemene voorwaarden.

Artikel 15: Overmacht

  1. Ingeval er sprake is van overmacht aan de zijde van Opdrachtgever of Opdrachtnemer is Opdrachtnemer
    gerechtigd de overeenkomst zonder rechterlijke tussenkomst middels een schriftelijke verklaring aan
    Opdrachtgever te ontbinden of de nakoming van haar verplichtingen jegens Opdrachtgever voor een
    redelijke termijn op te schorten zonder tot enige schadevergoeding gehouden te zijn.
  2. Onder overmacht aan de zijde van Opdrachtnemer wordt in het kader van deze algemene voorwaarden
    verstaan: een niet-toerekenbare tekortkoming van Opdrachtnemer, van de door haar ingeschakelde derden
    of toeleveranciers of een andere gewichtige reden aan de zijde van Opdrachtnemer.
  3. Als omstandigheden waarin sprake zal zijn van overmacht zullen onder meer worden verstaan: oorlog,
    oproer, mobilisatie, binnen-en buitenlandse onlusten, overheidsmaatregelen, stakingen binnen de
    organisatie van Opdrachtnemer en/of van Opdrachtgever of dreiging van deze e.d. omstandigheden,
    verstoring van de ten tijde van het aangaan van de overeenkomst bestaande valutaverhoudingen,
    bedrijfsstoringen door brand, inbraak, sabotage, natuurverschijnselen e.d. evenals door
    weersomstandigheden, wegblokkades, ongeval e.d. ontstane transportmoeilijkheden en
    leveringsproblemen.
  4. Indien de overmacht situatie intreedt als de overeenkomst reeds ten dele is uitgevoerd, is Opdrachtgever
    gehouden zijn verplichtingen jegens Opdrachtnemer tot aan dat moment na te komen.

Artikel 16: Annulering / opschorting / ontbinding

  1. Ingeval Opdrachtgever de overeenkomst voorafgaand aan of tijdens de uitvoering daarvan wenst te
    annuleren, is hij aan Opdrachtnemer een door Opdrachtnemer nader te bepalen schadevergoeding
    verschuldigd. Deze schadevergoeding omvat alle reeds door Opdrachtnemer gemaakte kosten en haar
    door de annulering geleden schade inclusief de gederfde winst. Opdrachtnemer is gerechtigd voornoemde
    schadevergoeding te fixeren en -naar haar keuze en afhankelijk van de reeds verrichtte werkzaamheden
    en/of leveringen -20 tot 100% van de overeengekomen prijs bij Opdrachtgever in rekening te brengen.
  2. Opdrachtgever is tegenover derden aansprakelijk voor de gevolgen van de annulering en zal
    Opdrachtnemer vrijwaren voor hieruit voortvloeiende aanspraken van deze derden.
  3. Opdrachtnemer is gerechtigd alle reeds door Opdrachtgever betaalde bedragen te verrekenen met de door
    Opdrachtgever verschuldigde schadevergoeding.
  4. Bij opschorting van de uitvoering van de overeenkomst op verzoek van Opdrachtgever is Opdrachtnemer
    gerechtigd alle op dat moment reeds verrichte werkzaamheden en/of gemaakte kosten evenals de voor de
    opschortingsperiode reeds gereserveerde uren bij Opdrachtgever in rekening te brengen.
  5. Opdrachtnemer heeft het recht om de nakoming van al zijn verplichtingen op te schorten tot op het moment
    dat alle opeisbare vorderingen op opdrachtgever volledig zijn voldaan, indien:
    a. Opdrachtgever de verplichtingen uit de overeenkomst niet of niet volledig nakomt.
    b. na het sluiten van de overeenkomst Opdrachtnemer ter kennis gekomen omstandigheden goede grond
    geven te vrezen dat de Opdrachtgever de verplichtingen niet zal nakomen. In geval er goede grond
    bestaat te vrezen dat de Opdrachtgever slechts gedeeltelijk of niet behoorlijk zal nakomen, is de
    opschorting slechts toegelaten voor zover de tekortkoming haar rechtvaardigt.
    c. Opdrachtgever bij het sluiten van de overeenkomst verzocht is zekerheid te stellen voor de voldoening
    van zijn verplichtingen uit de overeenkomst en deze zekerheid uitblijft of onvoldoende is.
  6. Ingeval de uitvoering van de overeenkomst na de overeengekomen opschortingsduur niet kan worden
    hervat, is Opdrachtnemer gerechtigd de overeenkomst zonder rechterlijke tussenkomst middels een
    schriftelijke verklaring aan Opdrachtgever te ontbinden. Ingeval de uitvoering van de overeenkomst na de
    overeengekomen opschortingsduur wordt hervat, is Opdrachtgever gehouden eventuele uit deze hervatting
    voortvloeiende kosten van Opdrachtnemer te vergoeden.
  7. Voorts is Opdrachtnemer bevoegd de overeenkomst te (doen) ontbinden indien zich omstandigheden
    voordoen welke van dien aard zijn dat nakoming van de overeenkomst onmogelijk is of naar maatstaven
    van redelijkheid en billijkheid niet langer kan worden gevergd dan wel indien zich anderszins
    omstandigheden voordoen welke van dien aard zijn dat ongewijzigde instandhouding van de overeenkomst
    in redelijkheid niet mag worden verwacht.
  8. Indien de overeenkomst wordt ontbonden zijn de vorderingen van Opdrachtnemer op Opdrachtgever
    onmiddellijk opeisbaar. Indien Opdrachtnemer de nakoming van de verplichtingen opschort, behoudt zij
    haar aanspraken uit de wet en overeenkomst.
  9. Opdrachtnemer behoudt steeds het recht schadevergoeding te vorderen.

Artikel 17: Toepasselijk recht / forumkeuze

  1. Op alle aanbiedingen en offertes van Opdrachtnemer, alsmede tussen Opdrachtnemer en Opdrachtgever
    gesloten overeenkomst(en) is uitsluitend Nederlands recht van toepassing. De toepasselijkheid van het
    Weens Koopverdrag is hierbij uitdrukkelijk uitgesloten.
  2. Eventuele geschillen zullen worden beslecht door de bevoegde rechter in de plaats waar Opdrachtnemer is
    gevestigd, ook indien opdrachtgever in het buitenland is gevestigd, zij het dat Opdrachtnemer altijd de
    bevoegdheid behoudt het geschil voor te leggen aan de bevoegde rechter in de plaats waar Opdrachtgever
    is gevestigd.

Artikel 18: Intellectuele eigendom

  1. Opdrachtnemer behoudt zich alle rechten voor met betrekking tot producten van de geest welke zij gebruikt
    of heeft gebruikt in het kader van de uitvoering van de overeenkomst met Opdrachtgever, voor zover op die
    producten in juridische zin rechten kunnen bestaan of worden gevestigd.
  2. Het is Opdrachtgever uitdrukkelijk verboden die producten, waaronder begrepen maar niet beperkt tot
    adviezen, (model)contracten en andere geestesproducten, een en ander in de ruimste zin van het woord, al
    dan niet met inschakeling van derden, aan derden te verstrekken, te verveelvoudigen, openbaar te maken
    of te exploiteren anders dan tot het inwinnen van een deskundig oordeel omtrent de werkzaamheden van
    Opdrachtnemer.
    De tussen partijen gesloten overeenkomst omvat geen enkele overdracht of verplichting tot overdracht van
    een intellectueel eigendomsrecht van Opdrachtnemer aan Opdrachtgever.
  3. De rechten van intellectuele eigendom welke Opdrachtnemer in licentie gebruikt mag Opdrachtgever
    nimmer wijzigen, verveelvoudigen, openbaren of exploiteren.
  4. Opdrachtgever garandeert gerechtigd te zijn de van Opdrachtgever afkomstige informatie en bescheiden te
    gebruiken en vrijwaart Opdrachtnemer tegen elke aanspraak van derden gebaseerd op schending van een
    intellectueel eigendomsrecht.
  5. Opdrachtgever is bij overtreding van de bepalingen van dit artikel gehouden alle door Opdrachtnemer en
    door derden geleden schade volledig te vergoeden.