Artikel 1: Definities
In deze algemene voorwaarden wordt verstaan onder:
- Opdrachtnemer: Kuipers Natuursteenonderhoud, gevestigd te (2518 VH) ‘s-Gravenhage aan de Van
Diemenstraat 196 A, ingeschreven bij de Kamer van Koophandel als Kuipers Schoonmaak onder nummer
63433699 en rechtsgeldig vertegenwoordigd door de heer S. Kuipers. - Opdrachtgever: de natuurlijke persoon of rechtspersoon die aan opdrachtnemer opdracht heeft gegeven tot
het verrichten van werkzaamheden dan wel het leveren van zaken. - Werkzaamheden: alle werkzaamheden met betrekking tot het leveren van natuursteen alsmede het leggen,
schuren, polijsten en impregneren van natuursteen, het storten van ondervloeren of terrazzo en het schuren
en polijsten van terrazzo. Het voorgaande geldt in de ruimste zin van het woord. - Bescheiden: alle door partijen aan elkaar ter beschikking gestelde goederen, waaronder stukken of
gegevensdragers, alsmede alle in het kader van de uitvoering van de opdracht door opdrachtnemer
vervaardigde goederen, waaronder stukken of gegevensdragers. - Overeenkomst: elke schriftelijke afspraak tussen opdrachtgever en opdrachtnemer tot het verrichten van
werkzaamheden dan wel het leveren zaken door opdrachtnemer ten behoeve van opdrachtgever. - Partijen: opdrachtgever en opdrachtnemer gezamenlijk.
Artikel 2: Toepasselijkheid
- Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen, offertes en overeenkomsten welke
door opdrachtnemer binnen het kader van de uitvoering van de werkzaamheden worden aangegaan. - Afwijkingen van deze algemene voorwaarden zijn slechts geldig, indien en voor zover zij schriftelijk tussen
opdrachtgever en opdrachtnemer zijn overeengekomen. - Indien opdrachtgever algemene voorwaarden hanteert en daarnaar verwijst, wordt toepasselijkheid daarvan
hierbij uitdrukkelijk van de hand gewezen. Met de onderhavige voorwaarden strijdige algemene
voorwaarden worden door opdrachtnemer niet geaccepteerd. - Indien enige bepaling, deel uitmakend van deze algemene voorwaarden of van de vereenkomst, nietig zou
zijn of vernietigd wordt, zal alleen de betreffende bepaling niet van toepassing zijn. Alle andere bepalingen
blijven geldig en zal de betreffende bepaling in overleg tussen partijen onverwijld worden vervangen door
een bepaling die de strekking van de oorspronkelijke bepaling zoveel mogelijk benadert. - Indien Opdrachtnemer op enig moment nalaat nakoming te verlangen van hetgeen partijen zijn
overeengekomen, laat dit onverlet het recht van Opdrachtnemer op een later tijdstip alsnog nakoming te
verlangen. - Deze algemene voorwaarden zijn eveneens van toepassing op uit de overeenkomst voortgekomen
nabestellingen c.q. deelbestellingen. - Indien Opdrachtnemer deze algemene voorwaarden al meerdere keren aan Opdrachtgever ter hand heeft
gesteld behoeft Opdrachtnemer de algemene voorwaarden niet telkens opnieuw ter hand te stellen om deze
bij volgende overeenkomsten van toepassing te laten zijn.
Artikel 3: Totstandkoming Overeenkomsten
- De overeenkomst komt tot stand nadat Opdrachtgever de door Opdrachtnemer gedane aanbieding heeft
geaccepteerd, ook indien deze acceptatie op ondergeschikte punten afwijkt van de aanbieding. Wanneer de
acceptatie van Opdrachtgever echter op wezenlijke punten afwijkt van de aanbieding, komt de
overeenkomst eerst tot stand indien Opdrachtnemer uitdrukkelijk schriftelijk met deze afwijkingen heeft
ingestemd. - Indien Opdrachtgever, zonder daaraan voorafgaande aanbieding, aan Opdrachtnemer een opdracht
verstrekt c.q. een order plaatst, is Opdrachtnemer eerst aan deze opdracht c.q. order gebonden nadat zij
deze schriftelijk aan Opdrachtgever heeft bevestigd. - Opdrachtnemer is eerst gebonden aan mondelinge afspraken nadat zij deze schriftelijk aan Opdrachtgever
heeft bevestigd of zodra Opdrachtnemer - zonder tegenwerping van Opdrachtgever - met de uitvoering van
deze afspraken is begonnen. - Aanvullingen of wijzigingen op de algemene voorwaarden c.q. op de overeenkomst binden Opdrachtnemer
eerst nadat deze schriftelijk aan Opdrachtgever zijn bevestigd.
Artikel 4: Aanbiedingen / offertes / prijzen
- Alle aanbiedingen c.q. offertes van Opdrachtnemer zijn vrijblijvend, tenzij ze een termijn voor aanvaarding
bevatten. Indien een aanbieding c.q. offerte een vrijblijvend aanbod bevat en dit aanbod wordt door
Opdrachtgever aanvaard, dan heeft Opdrachtnemer het recht het aanbod uiterlijk binnen 2 werkdagen na
ontvangst van de aanvaarding te herroepen. - De in de aanbiedingen, offertes, prijslijsten e.d. vermelde prijzen zijn exclusief BTW en eventuele kosten,
zoals transportkosten, administratiekosten en declaraties van ingeschakelde derden. - Een samengestelde prijsopgave verplicht Opdrachtnemer niet tot levering van een deel van het in deze
prijsopgave opgenomen aanbod tegen een overeenkomstig deel van de prijs. - Indien het aanbod is gebaseerd op door Opdrachtgever verstrekte gegevens en deze gegevens onjuist of
onvolledig blijken te zijn dan wel naderhand wijzigen, is Opdrachtnemer gerechtigd de in het aanbod
vermelde prijzen en/of levertermijnen aan te passen. - Aanbiedingen, offertes en prijzen gelden niet automatisch voor nabestellingen of nieuwe opdrachten.
- Getoonde en/of verstrekte monsters alsmede andere omschrijvingen in brochures, promotiemateriaal en/of op
de website van Opdrachtnemer zijn zo nauwkeurig mogelijk, maar gelden slechts ter aanduiding. Hieraan kan
Opdrachtgever geen rechten ontlenen. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor kennelijke druk- en typfouten
of kennelijke verschrijvingen. - Indien zich tussen de datum van het sluiten van de overeenkomst en de uitvoering hiervan voor de
gebruiker(kost)prijsverhogende omstandigheden voordoen als gevolg van wet- en regelgeving,
valutaschommelingen, prijswijzigingen bij de door Opdrachtnemer ingeschakelde derden of toeleveranciers of
wijzigingen in de prijzen van de benodigde materialen, onderdelen e.d., is Opdrachtnemer gerechtigd de
overeengekomen prijs dienovereenkomstig te verhogen en aan Opdrachtgever in rekening te brengen.
Artikel 5: Tarieven werkzaamheden / meerwerk
- Partijen kunnen bij het tot stand komen van de overeenkomst een vaste prijs of een vast uurtarief voor de te
verrichten werkzaamheden overeenkomen. Deze tarieven zijn exclusief BTW en eventuele kosten. - Indien er vooraf schriftelijk geen vaste prijs of vast uurtarief tussen partijen is overeengekomen, zal de
verschuldigde prijs worden vastgesteld op grond van het werkelijke aantal bestede uren en het voor
Opdrachtnemer gebruikelijke uurtarief alsmede op grond van de door Opdrachtnemer gemaakte
materiaalkosten. - Opdrachtgever kan voor of bij het sluiten van de overeenkomst opgave verlangen van de prijs van de
werkzaamheden, alsmede van een indicatie van de termijn waarbinnen de werkzaamheden zullen worden
uitgevoerd. - Opdrachtnemer is gerechtigd een (tussentijds) voorschot op de nog te maken kosten te vragen.
- Opdrachtnemer heeft het recht vóór aanvang van de werkzaamheden en tussentijds de uitvoering van zijn
werkzaamheden op te schorten totdat opdrachtgever een door opdrachtnemer in redelijkheid vast te stellen
voorschot voor de te verrichten werkzaamheden heeft betaald, dan wel daarvoor zekerheid heeft verstrekt. - Indien Opdrachtnemer een vast tarief met opdrachtgever is overeengekomen, is opdrachtnemer niettemin
gerechtigd tot verhoging van dit tarief wanneer tijdens de uitvoering van de werkzaamheden blijkt, dat de
oorspronkelijk overeengekomen dan wel verwachte hoeveelheid werk in zodanige mate onvoldoende werd
ingeschat bij het sluiten van de overeenkomst, en zulks niet toerekenbaar is aan Opdrachtnemer, dat in
redelijkheid niet van Opdrachtnemer kan worden gevergd dat zij de overeengekomen werkzaamheden
verricht tegen het oorspronkelijk overeengekomen tarief.
Opdrachtnemer is gerechtigd prijsafwijkingen van minder dan 10% van de bij benadering opgegeven prijs
door te belasten aan Opdrachtgever, zonder Opdrachtgever hieraan voorafgaand op de hoogte te stellen
hiervan. Er is pas sprake van meerwerk, indien de prijsafwijking meer dan 10% van de bij benadering
opgegeven prijs bedraagt. In dat geval is Opdrachtnemer gerechtigd de meerprijs aan Opdrachtgever in
rekening te brengen, nadat zij Opdrachtgever hiervan op de hoogte heeft gesteld.
Artikel 6: Verplichtingen van Opdrachtgever
- Opdrachtgever dient ervoor te zorgdragen dat:
a. de eventueel voor de uitvoering van de overeenkomst benodigde gegevens tijdig en in de door
Opdrachtnemer gewenste vorm aan Opdrachtnemer ter beschikking worden gesteld;
b. de zaken waaraan Opdrachtnemer werkzaamheden dient te verrichten op het overeengekomen tijdstip
aan Opdrachtnemer ter beschikking worden gesteld;
c. opdrachtnemer toegang heeft tot het pand dan wel de ruimte in welke zij de werkzaamheden dient uit te
voeren. - Opdrachtgever draagt er zorg voor, dat de te verstrekken gegevens juist en volledig zijn, ook indien deze
van derden afkomstig zijn. Opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer voor de gevolgen voortvloeiend uit het
niet juist en/of onvolledig zijn van de gegevens. - Opdrachtgever is gehouden Opdrachtnemer onverwijld te informeren omtrent feiten en omstandigheden die
in verband met het afsluiten en verdere uitvoering van de overeenkomst van belang kunnen zijn. - Opdrachtnemer zal de door Opdrachtgever verstrekte gegevens vertrouwelijk behandelen en niet zonder
toestemming van Opdrachtgever aan derden verstrekken. - Het risico van de zaken die zich vanwege de uit te voeren werkzaamheden onder het beheer van
Opdrachtnemer bevinden, blijft bij Opdrachtgever berusten. Opdrachtgever is verplicht de zaken, die zich ter
bewerking c.q. herstel onder het beheer van Opdrachtnemer bevinden, adequaat verzekerd te hebben en te
houden. - Indien niet tijdig aan de in dit artikel genoemde verplichtingen is voldaan, is Opdrachtnemer gerechtigd de
uitvoering van de overeenkomst op te schorten tot het moment dat Opdrachtgever wel aan deze
verplichtingen heeft voldaan. De kosten in verband met de opgelopen vertraging dan wel de kosten voor het
verrichten van extra werkzaamheden dan wel de overige hieruit voortvloeiende gevolgen zijn voor rekening
en risico van Opdrachtgever.
Artikel 7: Uitvoering
- Opdrachtnemer bepaalt de wijze waarop en door welke perso(o)n(en) de overeenkomst wordt uitgevoerd.
Opdrachtnemer zal zo mogelijk rekening houden met tijdig verstrekte en verantwoorde aanwijzingen van
opdrachtgever omtrent de uitvoering van de overeenkomst. - Opdrachtnemer zal de werkzaamheden naar beste vermogen en als een zorgvuldig handelend
beroepsbeoefenaar uitvoeren. - Opdrachtnemer heeft het recht (een deel van) de werkzaamheden, zonder kennisgeving aan en
uitdrukkelijke toestemming van opdrachtgever, te laten verrichten door een door Opdrachtnemer aan te
wijzen persoon of derde, indien zulks naar het oordeel van Opdrachtnemer wenselijk is. - Opdrachtnemer houdt Opdrachtgever op de hoogte van haar werkzaamheden ter uitvoering van de
opdracht en stelt hem onverwijld in kennis van de voltooiing van de opdracht, indien Opdrachtgever daarvan
onkundig is. - Indien tijdens de duur van de overeenkomst werkzaamheden worden verricht ten behoeve van het beroep
of bedrijf van Opdrachtgever welke niet vallen onder de werkzaamheden waarop de overeenkomst
betrekking heeft, worden deze werkzaamheden op grond van afzonderlijke overeenkomsten geacht te zijn
verricht. - Eventueel in de overeenkomst bepaalde termijnen waarbinnen de werkzaamheden moeten worden
uitgevoerd, gelden slechts bij benadering en niet als fatale termijnen. Overschrijding van een dergelijke
termijn levert dan ook geen toerekenbare tekortkoming van Opdrachtnemer en mitsdien geen grond voor
ontbinding van de overeenkomst op.
Artikel 8: Levering / leveringstermijnen
- Overeengekomen leverings- en/of uitvoeringstermijnen kunnen nimmer worden beschouwd als fatale
termijnen. Indien Opdrachtnemer haar verplichtingen uit de overeenkomst niet of niet tijdig nakomt, dient zij
door Opdrachtgever schriftelijk in gebreke te worden gesteld waarbij aan haar nog een redelijke termijn
gegund wordt om haar verplichtingen alsnog na te komen. - Opdrachtnemer is gerechtigd tot levering en/of uitvoering in gedeelten waarbij zij iedere deellevering of fase
afzonderlijk kan factureren. - Het risico betreffende de geleverde zaken gaat over op Opdrachtgever op het moment van levering. Onder
het moment van levering wordt in deze algemene voorwaarden verstaan: het moment waarop de te leveren
zaken het pand of het magazijn van Opdrachtnemer verlaten of het moment waarop Opdrachtnemer aan
Opdrachtgever heeft meegedeeld dat deze zaken door hem kunnen worden afgehaald. - Verzending en/of transport van de bestelde zaken geschiedt op een door Opdrachtnemer te bepalen wijze,
maar voor rekening en risico van Opdrachtgever. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor enige schade,
van welke aard dan ook - al dan niet aan de zaken zelf - die verband houdt met de verzending en/of het
transport. Bepalingen opgenomen in de algemene voorwaarden van de vervoerder doen geen afbreuk aan
het in dit lid bepaalde. - Indien het wegens een oorzaak gelegen in de risicosfeer van Opdrachtgever niet mogelijk blijkt de bestelde
zaken aan Opdrachtgever te leveren of indien de zaken niet worden afgehaald, is Opdrachtnemer
gerechtigd de zaken voor rekening en risico van Opdrachtgever terug te laten bezorgen en op te slaan.
Tenzij Opdrachtnemer uitdrukkelijk schriftelijk een andere termijn heeft gesteld, dient Opdrachtgever
Opdrachtnemer binnen 1 maand na kennisgeving van de opslag in staat te stellen de zaken alsnog te
leveren c.q. dient Opdrachtgever deze alsnog op te halen. - Indien Opdrachtgever ook na verloop van de in lid 5 van dit artikel vermelde termijn in gebreke blijft aan zijn
afnameverplichtingen te voldoen, is hij per direct in verzuim, zonder dat hieraan voorafgaand een
ingebrekestelling vereist is. Opdrachtnemer heeft dan het recht de overeenkomst met onmiddellijke ingang,
zonder rechterlijke tussenkomt middels een schriftelijke verklaring, geheel of gedeeltelijk te ontbinden en de
zaken aan derden te verkopen. Een en ander zonder dat hieruit voor Opdrachtnemer een verplichting tot
vergoeding van schade, kosten en rente voortvloeit. - Het voorafgaande laat de verplichting van Opdrachtgever tot vergoeding van eventuele (opslag) kosten,
vertragingsschade, winstderving of andere schade onverlet. - Opdrachtnemer kan niet eerder verplicht worden met de levering van de zaken te beginnen, dan nadat zij
de eventueel overeengekomen (vooruit)betaling heeft ontvangen. Bij hierdoor ontstane vertragingen, zullen
de opgegeven leveringstermijnen naar evenredigheid worden bijgesteld.
Artikel 9: Reclames en retourzendingen
- Opdrachtgever is verplicht direct bij het in ontvangst nemen van geleverde zaken tot controle ervan over te
gaan. Eventuele zichtbare defecten, fouten, onvolkomenheden, gebreken en/of afwijkingen in aantallen,
dienen te worden aangetekend op de vrachtbrief of de begeleidingsbon en onmiddellijk, maar uiterlijk
binnen 8 uur na ontvangst van de zaken, aan Opdrachtnemer te worden gemeld. - Overige reclames - waaronder die met betrekking tot uitgevoerde werkzaamheden - dienen per
aangetekend schrijven direct na ontdekking, maar uiterlijk binnen 14 dagen, aan Opdrachtnemer te worden
gemeld. Alle gevolgen van het niet direct melden zijn voor risico van Opdrachtgever. - Indien bovengemelde reclames niet binnen de daar bedoelde termijnen aan Opdrachtnemer kenbaar zijn
gemaakt, worden de zaken geacht in goede staat te zijn ontvangen c.q. de werkzaamheden correct te zijn
uitgevoerd. - Reclames schorten de betalingsverplichting van Opdrachtgever niet op, behoudens indien er sprake is van
consumentenkoop. - Opdrachtnemer dient in staat te worden gesteld de klacht te onderzoeken. Indien voor het onderzoek naar
de klacht retourzending noodzakelijk blijkt, geschiedt die slechts voor rekening en risico van Opdrachtnemer
indien laatstgenoemde daarmee vooraf haar uitdrukkelijke schriftelijke instemming heeft betuigd. - In alle gevallen geschiedt retourzending op een door Opdrachtnemer te bepalen wijze en in de originele
verpakking of emballage. - Indien Opdrachtgever wegens een oorzaak gelegen in de risicosfeer van Opdrachtgever de zaken retour
zendt aan Opdrachtnemer, is Opdrachtnemer gerechtigd 15% van de factuurwaarde van deze zaken als
“handling kosten” in rekening te brengen. - Indien de zaken na aflevering van aard en/of samenstelling zijn veranderd, geheel of gedeeltelijk zijn be- of
verwerkt, beschadigd of overgepakt, vervalt elk recht op reclame. - Enkel indien er sprake is van consumentenkoop op afstand heeft Opdrachtgever het recht om de
koopovereenkomst te herroepen binnen 14 dagen na ontvangst van het materiaal of product, welke termijn
ingaat op de dag na ontvangst.
Artikel 10: Garanties
- Opdrachtnemer zal er voor zorgen dat de overeengekomen leveringen en/of werkzaamheden naar behoren
en conform de in haar branche geldende normen worden uitgevoerd, maar geeft ten aanzien van deze
leveringen en/of werkzaamheden nooit een verdergaande garantie dan zoals uitdrukkelijk tussen partijen
werd overeengekomen. - Opdrachtnemer staat gedurende de garantietermijn in voor de gebruikelijke normale kwaliteit en
deugdelijkheid van het geleverde. Indien geen expliciete garantietermijn is overeengekomen, geldt een
termijn van 12 maanden na levering. - Indien voor de door Opdrachtnemer geleverde zaken door de fabrikant of leverancier een garantie is
afgegeven, zal die garantie op gelijke wijze tussen partijen gelden. - Garanties worden slechts verstrekt aan Opdrachtgever en zijn niet overdraagbaar aan derden.
- De tenuitvoerlegging van garanties wordt opgeschort tot het moment dat Opdrachtgever aan al zijn
betalingsverplichtingen met betrekking tot de betreffende zaken c.q. werken aan Opdrachtnemer heeft
voldaan. - Opdrachtnemer garandeert niet en wordt nimmer geacht te hebben gegarandeerd dat de geleverde zaken
geschikt zijn voor het doel waarvoor Opdrachtgever deze wenst te bewerken, verwerken, doen gebruiken of
gebruikt, tenzij zij dit uitdrukkelijk schriftelijk aan Opdrachtgever heeft bevestigd. - Ingeval door Opdrachtgever terecht een beroep wordt gedaan op de garantiebepalingen, zal
Opdrachtnemer kosteloos zorg dragen voor herstel of vervanging van de zaak c.q. het alsnog op de juiste
wijze uitvoeren van de overeengekomen werkzaamheden dan wel voor restitutie van of een reductie op de
overeengekomen prijs voor de zaken en/of de werkzaamheden zorgdragen. Een en ander ter keuze van
Opdrachtnemer. Indien er sprake is van bijkomende schade, gelden hiervoor de bepalingen van het in deze
algemene voorwaarden opgenomen aansprakelijkheidsartikel.
Artikel 11: Aansprakelijkheid
- Buiten de expliciet overeengekomen dan wel door Opdrachtnemer gegeven garanties aanvaardt
Opdrachtnemer, behoudens dwingendrechtelijke bepalingen, enkel aansprakelijkheid bij een aan haar
toerekenbare tekortkoming voor directe schade. - Iedere aansprakelijkheid van Opdrachtnemer voor gevolgschade, zoals bedrijfsschade, winstderving en/of
geleden verlies, vertragingsschade en/of personen- of letselschade, is uitdrukkelijk uitgesloten. - Opdrachtnemer is nimmer aansprakelijk voor door haar ingeschakelde hulppersonen en/of andere derden of
voor door derden geleden schade. Opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer voor alle aanspraken van
derden. - Opdrachtgever zal personeelsleden van Opdrachtnemer of door Opdrachtnemer ingeschakelde derden
nimmer aanspreken. - Opdrachtgever is gehouden al die maatregelen te nemen die noodzakelijk zijn ter voorkoming of beperking
van de schade. - Indien opdrachtnemer bij de uitvoering van de werkzaamheden een voor Opdrachtgever kenbare vergissing
of fout maakt, is deze gehouden Opdrachtnemer daarvan in kennis te stellen onmiddellijk nadat hij de
vergissing had ontdekt of had kunnen ontdekken. Indien hij nalaat die vergissing bij Opdrachtnemer te
melden, is deze voor de schade niet aansprakelijk. - Opdrachtnemer heeft te allen tijde het recht, indien en voor zover mogelijk, de schade van Opdrachtgever
ongedaan te maken of te beperken door herstel of verbetering van de opdracht. - Indien Opdrachtnemer aansprakelijk is voor door Opdrachtgever geleden schade, is de
schadevergoedingsplicht van Opdrachtnemer te allen tijde beperkt tot maximaal het bedrag dat door haar
assuradeur in het voorkomende geval wordt uitgekeerd. Ingeval de assuradeur van Opdrachtnemer niet
uitkeert of de schade niet onder een door Opdrachtnemer gesloten verzekering valt, is de
schadevergoedingsplicht van Opdrachtnemer beperkt tot maximaal het gefactureerde of nog te factureren
bedrag voor de geleverde zaken en/of de verrichte werkzaamheden. - Een vordering tot vergoeding van schade dient uiterlijk binnen twee maanden nadat Opdrachtgever de
schade heeft ontdekt of redelijkerwijze had kunnen ontdekken, bij Opdrachtnemer te zijn ingediend, bij
gebreke waarvan het recht op schadevergoeding vervalt. - Opdrachtgever kan geen beroep doen op de toepasselijke garantie, noch Opdrachtnemer aansprakelijk
stellen voor door hem of derden geleden schade, indien de schade is ontstaan door:
a. ondeskundig, onjuist of oneigenlijk gebruik of gebruik in strijd met de bestemming van het geleverde of
de door of namens Opdrachtnemer verstrekte instructies, adviezen, gebruiksaanwijzingen,
onderhoudsvoorschriften, garantiebepalingen e.d.;
b. ondeskundige bewaring (opslag) of onvoldoende, slecht of niet tijdig onderhoud;
c. fouten of onvolledigheden in de door of namens Opdrachtgever aan Opdrachtnemer verstrekte of
voorgeschreven gegevens, bescheiden, informatie of materialen;
d. aanwijzingen of instructies van of namens Opdrachtgever;
e. dat door of namens Opdrachtgever reparaties c.q. overige werkzaamheden of bewerkingen aan het
geleverde zijn uitgevoerd, zonder uitdrukkelijke voorafgaande toestemming van Opdrachtnemer;
f. een langere levertijd dan wel uitvoeringstermijn dan oorspronkelijk voorzien, ongeacht welke oorzaak
daaraan ten grondslag ligt;
g. intensief gebruik van gelegde of bewerkte ondervloer, natuursteen of terrazzo direct na uitvoering van de
werkzaamheden in strijd met de voorschriften van Opdrachtnemer;
h. kleurverschil dat mogelijk kan optreden na het schuren, polijsten en/of impregneren van natuursteen dan
wel terrazzo.
i. te diep in de natuursteen getrokken vlekken of vlekken die van onderaf in de steen zijn getrokken, welke
door de werkzaamheden van Opdrachtnemer niet verwijderd kunnen worden;
j. het betreden van een nog niet voldoende uitgeharde (onder)vloer of terrazzo door Opdrachtgever;
h. kleurverschil en verschil in grootte van de steentjes, alsmede kleurverschil in het cement van een
terrazzo vloer. - Opdrachtgever is in de gevallen als opgesomd in het voorgaande lid van dit artikel volledig aansprakelijk
voor alle hieruit voortvloeiende schade en vrijwaart Opdrachtnemer uitdrukkelijk voor alle aanspraken van
derden tot vergoeding van deze schade. - De in dit artikel opgenomen beperkingen van de aansprakelijkheid gelden niet indien de schade te wijten is
aan opzet en/of bewuste roekeloosheid van Opdrachtnemer of diens leidinggevend personeel op
directieniveau of indien dwingendrechtelijke wettelijke bepalingen zich hiertegen verzetten. Uitsluitend in
deze gevallen zal Opdrachtnemer Opdrachtgever vrijwaren voor eventuele aanspraken van derden jegens
Opdrachtgever.
Artikel 12: Betaling
- Opdrachtnemer is te allen tijde gerechtigd om contante betaling of (gedeeltelijke) vooruitbetaling of enige
andere zekerheid voor betaling van Opdrachtgever te verlangen. - Indien partijen een overeenkomst hebben gesloten, waarbij levering binnen 4 dagen zal plaatsvinden, dient
volledige betaling voorafgaand aan levering te geschieden. Levering door Opdrachtnemer zal pas
plaatsvinden, nadat het volledige door Opdrachtgever te betalen bedrag door Opdrachtnemer is ontvangen. - Indien betaling na factuur is overeengekomen, dient betaling binnen een vervaltermijn van 14 dagen na de
factuurdatum te geschieden, tenzij partijen uitdrukkelijk schriftelijk anders zijn overeengekomen. Daarbij
staat de juistheid van een factuur vast indien Opdrachtgever niet binnen deze betaaltermijn bezwaar heeft
gemaakt. - Indien een factuur na het verstrijken van de in lid 2 en 3 bedoelde termijn niet volledig is betaald, is
Opdrachtgever van rechtswege in verzuim en is deze, zonder dat een hieraan voorafgaande nadere
sommatie of ingebrekestelling vereist is, aan Opdrachtnemer wettelijke (handels)rente verschuldigd over de
hoofdsom vanaf de vervaldag tot aan de dag der algehele voldoening, een en ander onverminderd verdere
rechten van Opdrachtnemer. - Opdrachtnemer is bij niet tijdige of niet volledige betaling door Opdrachtgever bovendien gerechtigd, zonder
dat een hieraan voorafgaande nadere sommatie of ingebrekestelling vereist is, aan Opdrachtgever
(buiten)gerechtelijke incassokosten in rekening te brengen, ook voor zover de daadwerkelijke kosten de
rechterlijke proceskostenveroordeling overtreffen. - In afwijking van leden 3 en 4 van dit artikel, geldt voor Opdrachtgevers die handelen in de hoedanigheid van
consument dat zij bij niet tijdige of niet volledige betaling eerst schriftelijk in gebreke worden gesteld, waarbij
zij worden aangemaand om alsnog binnen een termijn van 14 dagen tot betaling over te gaan alvorens
aanspraak wordt gemaakt op wettelijke rente en (buiten)gerechtelijke incassokosten. Deze termijn vangt
aan op de dag na ontvangst van de ingebrekestelling. - De buitengerechtelijke incassokosten over de hoofdsom worden conform het Besluit Buitengerechtelijke
Incassokosten (BIK) als volgt berekend:
- over de eerste Euro 2.500,- 15% met minimum van € 40,-, maximum € 375,-
- over de volgende Euro 2.500,- 10%
- over de volgende Euro 5.000,- 5%
- over de volgende Euro 190.000,- 1%
- over het meerdere boven de Euro 200.000,- 0,5% met maximum van € 6.775,- - Voor de berekening van de buitengerechtelijke incassokosten is Opdrachtnemer gerechtigd na verloop van
1 jaar de hoofdsom van de vordering te verhogen met de in dat jaar conform lid 3 van dit artikel cumulatief
opgebouwde vertragingsrente. - Bij uitblijven van volledige betaling door Opdrachtgever, is Opdrachtnemer, behoudens dwingendrechtelijke
bepalingen, gerechtigd de overeenkomst zonder nadere ingebrekestelling of rechterlijke tussenkomst
middels een schriftelijke verklaring te ontbinden of haar verplichtingen uit de overeenkomst op te schorten
totdat de betaling alsnog is geschied dan wel Opdrachtgever hiervoor deugdelijke zekerheid heeft gesteld.
Voornoemd opschortingsrecht heeft Opdrachtnemer eveneens indien zij al voordat Opdrachtgever in
verzuim is met de betaling gegronde redenen heeft om aan de kredietwaardigheid van Opdrachtgever te
twijfelen. - Door Opdrachtgever gedane betalingen zullen door Opdrachtnemer ten eerste in mindering worden
gebracht op alle verschuldigde rente en kosten en vervolgens op de opeisbare facturen die het langst
openstaan, tenzij Opdrachtgever bij betaling uitdrukkelijk schriftelijk vermeldt dat de voldoening betrekking
heeft op een latere factuur. - Opdrachtgever is, behoudens dwingendrechtelijke bepalingen, niet gerechtigd vorderingen van
Opdrachtnemer te verrekenen met eventuele tegenvorderingen die hij heeft op Opdrachtnemer. Dit geldt
eveneens indien Opdrachtgever (voorlopige) surseance van betaling aanvraagt of in staat van faillissement
wordt verklaard. - In geval van een gezamenlijk gegeven opdracht zijn Opdrachtgevers, voor zover de werkzaamheden ten
behoeve van de gezamenlijke Opdrachtgevers zijn verricht, hoofdelijk aansprakelijk voor de betaling van het
factuurbedrag.
Artikel 13: Eigendomsvoorbehoud
- Opdrachtnemer behoudt zich de eigendom van alle geleverde en nog te leveren zaken voor tot het tijdstip
waarop Opdrachtgever aan al zijn betalingsverplichtingen jegens Opdrachtnemer heeft voldaan. - De in lid 1 bedoelde betalingsverplichtingen bestaan uit het betalen van de koopprijs van de geleverde en
nog te leveren zaken, vermeerderd met vorderingen ter zake van verrichte werkzaamheden die met de
levering verband houden en vorderingen wegens toerekenbaar tekortschieten van Opdrachtgever in de
nakoming van zijn verplichtingen waaronder het betalen van schadevergoeding, buitengerechtelijke
incassokosten, rente en eventuele boetes. - Indien het de levering van identieke, niet individualiseerbare zaken betreft, wordt telkens de partij zaken
behorende bij de oudste facturen geacht als eerste te zijn verkocht. Het eigendomsvoorbehoud berust
derhalve alsdan in ieder geval te allen tijde op alle geleverde zaken die zich ten tijde van het inroepen van
het eigendomsvoorbehoud nog in de voorraad, winkel en/of inboedel van Opdrachtgever bevinden. - Zaken waarop een eigendomsvoorbehoud rust, mogen door Opdrachtgever in het kader van de normale
bedrijfsuitoefening worden doorverkocht mits hij ten aanzien van zijn afnemers eveneens een
eigendomsvoorbehoud op de geleverde zaken heeft bedongen. - Zolang op de geleverde zaken een eigendomsvoorbehoud rust, is Opdrachtgever niet bevoegd deze zaken
op enige wijze te verpanden of in de feitelijke macht van een financier te brengen. - Opdrachtgever is verplicht Opdrachtnemer direct schriftelijk te informeren indien derden eigendoms- of
overige rechten pretenderen te hebben op de zaken waarop een eigendomsvoorbehoud rust. - Opdrachtgever is verplicht om de zaken waarop een eigendomsvoorbehoud rust tot het tijdstip waarop hij
aan al zijn betalingsverplichtingen jegens Opdrachtnemer heeft voldaan zorgvuldig en als identificeerbaar
eigendom van Opdrachtnemer te bewaren. - Opdrachtgever dient zorg te dragen voor een zodanige bedrijfsverzekering c.q. inboedelverzekering dat de
zaken die onder eigendomsvoorbehoud zijn geleverd te allen tijde zijn meeverzekerd en zal Opdrachtnemer
op diens eerste verzoek inzage verlenen in de verzekeringspolis en de bijbehorende
premiebetalingsbewijzen. - Indien Opdrachtgever handelt in strijd met de bepalingen van dit artikel of Opdrachtnemer een beroep doet
op het eigendomsvoorbehoud, is Opdrachtnemer gerechtigd de overeenkomst zonder nadere
ingebrekestelling middels een schriftelijke verklaring te ontbinden. Een en ander onverminderd het recht van
Opdrachtnemer op vergoeding van schade, gederfde winst en rente.
Artikel 14: Betalingsonmacht
- Onverminderd het bepaalde in de overige artikelen van deze algemene voorwaarden is Opdrachtnemer
gerechtigd de overeenkomst zonder nadere ingebrekestelling en zonder rechterlijke tussenkomst middels
een schriftelijke verklaring aan Opdrachtgever te ontbinden, op het tijdstip waarop Opdrachtgever:
a. in staat van faillissement wordt verklaard of een aanvraag tot zijn faillissement is gedaan;
b. (voorlopige) surseance van betaling aanvraagt;
c. door executoriale beslaglegging wordt getroffen;
d. onder curatele of onder bewind wordt gesteld;
e. anderszins de beschikkingsbevoegdheid of handelingsbekwaamheid met betrekking tot diens vermogen
of delen ervan verliest. - Het in lid 1 van dit artikel bepaalde is van toepassing, tenzij de curator of de bewindvoerder de uit de
overeenkomst voortvloeiende verplichtingen als boedelschuld erkent. - Opdrachtgever is te allen tijde verplicht de curator of bewindvoerder op de hoogte te stellen van de inhoud
van overeenkomst en deze algemene voorwaarden.
Artikel 15: Overmacht
- Ingeval er sprake is van overmacht aan de zijde van Opdrachtgever of Opdrachtnemer is Opdrachtnemer
gerechtigd de overeenkomst zonder rechterlijke tussenkomst middels een schriftelijke verklaring aan
Opdrachtgever te ontbinden of de nakoming van haar verplichtingen jegens Opdrachtgever voor een
redelijke termijn op te schorten zonder tot enige schadevergoeding gehouden te zijn. - Onder overmacht aan de zijde van Opdrachtnemer wordt in het kader van deze algemene voorwaarden
verstaan: een niet-toerekenbare tekortkoming van Opdrachtnemer, van de door haar ingeschakelde derden
of toeleveranciers of een andere gewichtige reden aan de zijde van Opdrachtnemer. - Als omstandigheden waarin sprake zal zijn van overmacht zullen onder meer worden verstaan: oorlog,
oproer, mobilisatie, binnen-en buitenlandse onlusten, overheidsmaatregelen, stakingen binnen de
organisatie van Opdrachtnemer en/of van Opdrachtgever of dreiging van deze e.d. omstandigheden,
verstoring van de ten tijde van het aangaan van de overeenkomst bestaande valutaverhoudingen,
bedrijfsstoringen door brand, inbraak, sabotage, natuurverschijnselen e.d. evenals door
weersomstandigheden, wegblokkades, ongeval e.d. ontstane transportmoeilijkheden en
leveringsproblemen. - Indien de overmacht situatie intreedt als de overeenkomst reeds ten dele is uitgevoerd, is Opdrachtgever
gehouden zijn verplichtingen jegens Opdrachtnemer tot aan dat moment na te komen.
Artikel 16: Annulering / opschorting / ontbinding
- Ingeval Opdrachtgever de overeenkomst voorafgaand aan of tijdens de uitvoering daarvan wenst te
annuleren, is hij aan Opdrachtnemer een door Opdrachtnemer nader te bepalen schadevergoeding
verschuldigd. Deze schadevergoeding omvat alle reeds door Opdrachtnemer gemaakte kosten en haar
door de annulering geleden schade inclusief de gederfde winst. Opdrachtnemer is gerechtigd voornoemde
schadevergoeding te fixeren en -naar haar keuze en afhankelijk van de reeds verrichtte werkzaamheden
en/of leveringen -20 tot 100% van de overeengekomen prijs bij Opdrachtgever in rekening te brengen. - Opdrachtgever is tegenover derden aansprakelijk voor de gevolgen van de annulering en zal
Opdrachtnemer vrijwaren voor hieruit voortvloeiende aanspraken van deze derden. - Opdrachtnemer is gerechtigd alle reeds door Opdrachtgever betaalde bedragen te verrekenen met de door
Opdrachtgever verschuldigde schadevergoeding. - Bij opschorting van de uitvoering van de overeenkomst op verzoek van Opdrachtgever is Opdrachtnemer
gerechtigd alle op dat moment reeds verrichte werkzaamheden en/of gemaakte kosten evenals de voor de
opschortingsperiode reeds gereserveerde uren bij Opdrachtgever in rekening te brengen. - Opdrachtnemer heeft het recht om de nakoming van al zijn verplichtingen op te schorten tot op het moment
dat alle opeisbare vorderingen op opdrachtgever volledig zijn voldaan, indien:
a. Opdrachtgever de verplichtingen uit de overeenkomst niet of niet volledig nakomt.
b. na het sluiten van de overeenkomst Opdrachtnemer ter kennis gekomen omstandigheden goede grond
geven te vrezen dat de Opdrachtgever de verplichtingen niet zal nakomen. In geval er goede grond
bestaat te vrezen dat de Opdrachtgever slechts gedeeltelijk of niet behoorlijk zal nakomen, is de
opschorting slechts toegelaten voor zover de tekortkoming haar rechtvaardigt.
c. Opdrachtgever bij het sluiten van de overeenkomst verzocht is zekerheid te stellen voor de voldoening
van zijn verplichtingen uit de overeenkomst en deze zekerheid uitblijft of onvoldoende is. - Ingeval de uitvoering van de overeenkomst na de overeengekomen opschortingsduur niet kan worden
hervat, is Opdrachtnemer gerechtigd de overeenkomst zonder rechterlijke tussenkomst middels een
schriftelijke verklaring aan Opdrachtgever te ontbinden. Ingeval de uitvoering van de overeenkomst na de
overeengekomen opschortingsduur wordt hervat, is Opdrachtgever gehouden eventuele uit deze hervatting
voortvloeiende kosten van Opdrachtnemer te vergoeden. - Voorts is Opdrachtnemer bevoegd de overeenkomst te (doen) ontbinden indien zich omstandigheden
voordoen welke van dien aard zijn dat nakoming van de overeenkomst onmogelijk is of naar maatstaven
van redelijkheid en billijkheid niet langer kan worden gevergd dan wel indien zich anderszins
omstandigheden voordoen welke van dien aard zijn dat ongewijzigde instandhouding van de overeenkomst
in redelijkheid niet mag worden verwacht. - Indien de overeenkomst wordt ontbonden zijn de vorderingen van Opdrachtnemer op Opdrachtgever
onmiddellijk opeisbaar. Indien Opdrachtnemer de nakoming van de verplichtingen opschort, behoudt zij
haar aanspraken uit de wet en overeenkomst. - Opdrachtnemer behoudt steeds het recht schadevergoeding te vorderen.
Artikel 17: Toepasselijk recht / forumkeuze
- Op alle aanbiedingen en offertes van Opdrachtnemer, alsmede tussen Opdrachtnemer en Opdrachtgever
gesloten overeenkomst(en) is uitsluitend Nederlands recht van toepassing. De toepasselijkheid van het
Weens Koopverdrag is hierbij uitdrukkelijk uitgesloten. - Eventuele geschillen zullen worden beslecht door de bevoegde rechter in de plaats waar Opdrachtnemer is
gevestigd, ook indien opdrachtgever in het buitenland is gevestigd, zij het dat Opdrachtnemer altijd de
bevoegdheid behoudt het geschil voor te leggen aan de bevoegde rechter in de plaats waar Opdrachtgever
is gevestigd.
Artikel 18: Intellectuele eigendom
- Opdrachtnemer behoudt zich alle rechten voor met betrekking tot producten van de geest welke zij gebruikt
of heeft gebruikt in het kader van de uitvoering van de overeenkomst met Opdrachtgever, voor zover op die
producten in juridische zin rechten kunnen bestaan of worden gevestigd. - Het is Opdrachtgever uitdrukkelijk verboden die producten, waaronder begrepen maar niet beperkt tot
adviezen, (model)contracten en andere geestesproducten, een en ander in de ruimste zin van het woord, al
dan niet met inschakeling van derden, aan derden te verstrekken, te verveelvoudigen, openbaar te maken
of te exploiteren anders dan tot het inwinnen van een deskundig oordeel omtrent de werkzaamheden van
Opdrachtnemer.
De tussen partijen gesloten overeenkomst omvat geen enkele overdracht of verplichting tot overdracht van
een intellectueel eigendomsrecht van Opdrachtnemer aan Opdrachtgever. - De rechten van intellectuele eigendom welke Opdrachtnemer in licentie gebruikt mag Opdrachtgever
nimmer wijzigen, verveelvoudigen, openbaren of exploiteren. - Opdrachtgever garandeert gerechtigd te zijn de van Opdrachtgever afkomstige informatie en bescheiden te
gebruiken en vrijwaart Opdrachtnemer tegen elke aanspraak van derden gebaseerd op schending van een
intellectueel eigendomsrecht. - Opdrachtgever is bij overtreding van de bepalingen van dit artikel gehouden alle door Opdrachtnemer en
door derden geleden schade volledig te vergoeden.